Friday, October 21, 2016

Kek Biskut Tiger Lapis Sos Kastard Versi Aisyah


Assalamu'alaikum dan salam sejahtera. Hehe. Kelakar pulak tengok nama resepi harini. Sebab tuan empunya resepi takde letak nama, jadi saya bedal je.
Resepi ni mmg sgt mudan dan sedap sangat lebih lagi jika dimakan dingin. Seperti biasa, resepinya saya ubah suai mengikut kesesuaian rasa di tokak husband & saya. Saya kurangkan kemanisan dalam hidangan ni, sebab kami suka rasa manis2 buah je 😁

Ni kejadiaan selepas proses bedah siasat. Yummyyy sgt. Suami saya bg lulus with flying colours 😜


Bahan-bahan

1) 1 tin susu cair Ideal (empunya resepi guna 1cawan Susu "Full cream")
2) Suku cawan susu pekat manis (empunya resepi guna setengah tin)
3) 1 cawan air panas
4) 1sudu teh esen vanila
5) 1 sudu teh serbuk koko (empunya resepi tak guna)
6) Secubit garam
7) Stevia 2 titis (empunya resepi tak guna)
8) 4 sudu besar tepung kastard
9) Sebungkus biskut Tiger coklat

Bahan hiasan
1) Vico (empunya resepi guna milo)
2) Nestum / Coklat cip / Coklat rice (empunya resepi guna coklat cip dan coklat rice)

Cara-cara
a) Satukan bahan 1-8. Kacaukan atas api perlahan. Jangan jangan jangan sesekali berhenti kacau sehingga ia menjadi likat, bagi mengelakkan sos kastard bergentel.
Tutupkan api.
b) Saya menggunakan bekas bertutup. Mula-mula, susunkan biskut tiger coklat sebagai lapisan pertama sehingga menutupi dasar.
c) Setelah itu, lapiskan pula dengan sos kastard.
d) Diikuti vico, nestum, coklat rice dan coklat cip. Saya tak letak coklat cip sebab dah "expired", 😂
e) Ulang langkah b-d sehingga penuh bekas. Tutupkan. Kemudian bolehlah disejukkan di dalam peti ais. Makan waktu hari panas memang sedap, sejuk je rasa tokak 😍
Selamat mencuba.

Resepi from : Sally Mally & Nur Fazielah.


Ummi Aisyah

No comments:

Post a Comment